Pages

FOLLOWERS

Thursday 5 April 2012

REZEKI BUKAN DI TANGAN KITA.



Hai….apa khabar semua. I harap yang you all semua sihat sahaja hendaknya. Rasa-rasanya memang dah lama sangat I tak tulis entry baru for my blog ni and nak check blog-blog kawan I yang lain pun tak sempat, I memang sibuk sangat sebenarnya sekarang nie. Tapi mungkin sebab tangan nie memang tak dah tahan nak menulis entry-entry yang baru, so hari nie I curi jugak sedikit masa untuk up-date my blog and for today, here you are….

Ok…..for today, my entry is ‘Rezeki bukan di tangan kita’. Actually today I nak bercerita sikit pasal ‘Rezeki’. Hemm….rasanya semua orang tahu rezeki tue apa kan….so I tak payah lah cerita maksud rezeki tue apa. sekarang nie I nak tanya dengan you all, pernah tak you all terdetik di dalam hati, bila you all dah penat-penat berusaha tapi masih belum berjaya…..you all kerja penat-penat tapi duit masih tak cukup-cukup. Kalau tengok orang-orang lain, tak payah pun kerja penat-penat, tapi masyuk jer…..

Agak-agak kenapa yer??? Bila I kenang semula kehidupan I yang sebelum nie, last-last I have to admit yang rezeki tu memang datangnya dari tuhan dan ia bukan di tangan kita. Walau apa pun yang kita subs lakukan….tapi kalau dah ditulis yang itu bukannya rezeki kita, so we still tak dapat jugak apa yang kita hajatkan itu and andai kata yang rezeki kita memang ada, kadang-kadang tue, jalan kaki nak balik ke rumah pun boleh jumpa duit terpijak.

Dulu ada sorang kawan I, dia dapat kerja yang best daripada I, I ingat bila dia dapat kerja yang bagus dan gaji yang banyak, dia still macam yang I kenal….rupa-rupanya I silap. Bila dia dah senang, terus jer dia tinggi melangit. Siap boleh tunjukkan slip gaji dia pada I dan dia siap pada I yang I nie malas nak berusaha, so that’s why I still tak boleh pergi jauh macam dia.

I nak kata apa lagi bila dia dah cakap macam tue. Kalau nak ikut hati, memang I terasa  dengan kata-kata dia, tapi terpaksa lah I telan. Yelah…. I nie tak kaya macam dia kan, so tak boleh lah nak berlagak. Tak de apa pun yang nak ditunjuk. Bila masa berlalu, rupa-rupanya what goes around were come around. Tak lama pun dia kerja dekat tempat baru tue…. Kalau tak silap I dalam 4 bulan jer, lepas tue dia terpaksa behenti sebab bergaduh dengan manager dia.

Waktu mula-mula kena berenti, semua orang kena sumpah seranah dia. Macam semua orang yang salah. Bila dia jumpa dengan I, I still macam biasa jer dengan dia, tapi dia macam agak malu-malu nak tengok muka I nie. then Alhamdulillah after a few year I’m waiting for my moment, at the end….it’s (rezeki) come to me. baru-baru nie got a promotion, when my manager told about that, honestly I’m crying. After 5 year I’m waiting….at last God listen to my pray. Then when my friend know about it, look likes he unhappy and try to against me.

So….bila kita achieve something in our life, don’t we ever forget who are give it to us. Jangan sesekali kita ingat yang rezeki itu di tangan kita kerana sememangnya rezeki itu bukan di tangan kita. Rezeki itu di tangan yang maha kuasa dan hanya dia yang mampu untuk memberi. Yang penting, kita berusaha untuk mencarinya. Jangan pulak kita fikir bila rezeki tue di tangan tuhan, cukup dengan menadah tangan ke langit, maka se dulang emas akan jatuh di depan kita. Kita still kena berusaha mendapatkannya. Remember this word my friends “God gives every bird its food, but he doesn’t throw it into its nest”  

No comments:

Post a Comment