Pages

FOLLOWERS

Sunday 11 March 2012

Si Tukang Besi Dan seekor Kuda.

Assalamualaikum dan apa khabar semua. I harap yang korang semua sentiasa sihat selalu hendaknya. Hari nie I menulis lagi. Menulis untuk yang ke-sekian kalinya. Dan seperti mana I tak jemu menulis, I really hope that all of you also didn’t boring to read because I’m trying from time to time to improve my blog and also try to make a variation for each of my entry. Believe me dude! I’m trying my best right now.

Ok….for today, my entry is ‘Si Tukang Besi Dan Seekor Kuda’. Hemm….pelik ke tajuk dia? Toksah nak pening-pening kepala sebab I akan cuba untuk sampaikan dengan cara yang paling mudah to all of you. Hari nie I bukannya nak bercerita pasal tukang besi or kuda but both of it just a metaphor….

                            (kesian dia, jadi mangsa untuk disalahkan)

Baru-baru nie (dalam dua minggu lepas) one of my colleague takes a leave for two days. Normally he will tell us when he takes a leave but for that day, he didn’t. Then, bila dia masuk bekerja semula, barulah dia beritahu kepada kami semua yang dia ambil cuti kerana pergi ke sekolah anaknya. Anaknya tue sudah pun berada di sekolah menengah dan tinggal di asrama. Katanya….dia ke sana sebab dipanggil oleh pengetua sekolah kerana anaknya berserta dengan 2-3 orang yang lain kantoi hisap rokok. Bila dia sampai ke sekolah anaknyer tue, ada lah ibu-bapa yang lain turut serta.

Bila dia dapat tahu yang anaknyer tue dah pandai hisap rokok, dia terus jer hot tamper and start blaming to someone. Cerita dia…..
“panas betul hati aku hari tue….kalau ikut hati aku, nak jer aku lempang semua budak-budak tue. Dulu anak aku tak macam tue, nie mesti berkawan dengan budak-budak nakal…tue yang jadi macam tue. Warden pun satu hal, makan gaji buta jer….patutnyer diaorang pantau lah budak-budak tue, jangan kasi diaorang berkawan dengan orang yang bukan-bukan. Ingatkan bila hantar ke asrama makin jadi elok….rupanya lagi bertambah teruk!”

Bila dia cakap macam tue, you’ all nak tahu I jawab apa? Ini jawapan I….
“kalau aku jadi kawan anak kau tue dan andai kata lah kau lempang kami semua….aku lempang engkau balik!” wajah kawan I tue macam tersentak bila I jawab macam tu pada dia. You’ all nak tahu kenapa I cakap macam tue….

“…jika kita berkawan dengan si tukang besi, maka kita akan terkena percikan apinya…”. Mungkin pepatah inilah yang kawan I pegang. Pada dia….anaknya tue seorang yang sangat baik dan keadaan sekeliling yang mempengaruhi anaknya tue menjadi demikian. Senang jer kan kalau kita nak salahkan orang lain. I akui memang dalam kehidupan kita, sesuatu keadaan tue boleh mempengaruhi kita but I tak agree kalau kita 100% put a blame on it. I berpegang pada pepatah “you can bring a horse into the river but you never can force it to drink the water” For me it’s very simple….what ever it is, ultimately is based on us. We were make a decision for our own. None can force us.



Daripada dia blame kawan-kawan nakal(kononnyer) anaknyer tue, kenapa dia tak blame anak dia sebab ikut sekali menghisap rokok? Kalau anak dia baik, kenapa dia berkawan dengan orang yang macam tue? Macam I cakap tadi, nak menyalahkan orang lain(bertujuan untuk menutup kesalahan sendiri) memang mudah. Tak kan anak dia tak boleh fikir….kalau dah tahu yang merokok di sekolah tue salah, kenapa buat jugak? Nak kata sebab kawan-kawan ajak try….kalau ada kawan yang ajak pergi ke surau untuk mengaji…you ikut ke??? Jelas….sebenarnya diri kita sendiri yang membenarkan orang lain mempengaruhi kita, betul tak? Kalau dia tak nak hisap rokok, walau macam mana sekalipun diajak, jawapannya tetap sama kan!

Waktu I study kat Pahang dulu, for last three semester, I admit yang I punya attitude memang sangat teruk. I means my lifestyle on that time is more open. Dah macam anak orang putih dah. Dengan rambut I yang blonde….always wearing a short pants with a tattoo(temporary) on my arm and calf. Memang agak teruk jugak lah cara I berpakaian on that time (tapi cara berpakaian jer…benda lain I tak sentuh!)For me it was stylish lah konon. Sampaikan ada dua-tiga lecturer panggil kawan-kawan I dan suruh mereka jangan berkawan dengan I atas alasan I nie membawa “pengaruh tak sihat”. Bila kawan I tue bagitau pada I, I tak kecil hati pun dan I cakap “it’s up to you….”

Mereka still berkawan dengan I because they know, how far I’m influencing them, at the end it’s up to them to getting influenced or not and Alhamdulillah, tak sorang pun yang terkesan dengan penampilan I and beside, I pulak yang terpengaruh(membenarkan diri untuk dipengaruhi) dengan mereka untuk menjadi lebih positive. So stop blaming the ‘Tukang Besi’ and try to be likes ‘Kuda’. For me…..perkara yang baik dan yang tak baik di dalam kehidupan kita nie boleh lah diibaratkan macam barangan yang terdapat dalam supermarket. Complete…semua ada and it’s display to us. So…it’s up to us to pick it or not. Kalau kita nak, kita ambik and kalau tak nak….kita terus jer jalan….kan.             

No comments:

Post a Comment