Pages

FOLLOWERS

Thursday 8 March 2012

ALIP…LAM…LAM…KHA…

Sekarang nie waktu malam. I baru jer balik dari office. Daripada petang tadi hujan dah mula turun renyai-renyai. Sampai jer ke rumah, I terus jer pergi mandi….selesai mandi, I bancuh secawan coklat panas with oat and terus mengadap PC. Maybe that’s way lah mata I nie rabun coz asyik mengadap PC jer dari office sampailah ke rumah. Kalau you’ all nak tahu, fikiran I nie cepat sangat melayang jauh bila hujan. Tak tahu kenapa. Dulu I pernah tulis satu entry ‘bila hujan’ and sekarang nie bila hari hujan…..I teringat lagi sekali nostalgia I pada zaman kanak-kanak I.

                  (kita semua sangat naif dan suci hati pada waktu dulu)

I ingat lagi waktu I budak-budak dulu, bila I and kawan satu kampung bermain konda-kondi ke, rounders ke, polis santri ke…..bila kami rasa one of us try to cheating (orang kampung cakap main che-nge-lat) then terus jer kami pergi kepada orang tue and said :-
“hah…aku nampak kau main tipu, tak aci…mana aci!”. If they try to deny then dia akan cakap pulak :-
“ah….mana ada! Aku tak tipu lah” and untuk mendapatkan kebenarannya, biasanya kami akan cakap kepada orang tue ;-
“Alip…Lam....Lam….kha…. , siapa tipu dia berdosa….masuk api neraka….” sambil tangan ditunjukkan ke arahnya. Then andai katalah dia dia tue memang menipu, automatically dia akan tersenyum malu dan mengaku kerana takutkan kata-kata dari kami tadi. So simple, bila dia dah settle, kami semua akan sambung balik permainan kami.

Bila I ingat kembali zaman kanak-kanak, I tersenyum sendirian memikirkan how naïve and pure our heart on that time. Perkataan Alip…Lam…Lam…Kha tue actually referring to ALLAH and that’s is the best way to make people to tell us the truth. Tak kisah lah untuk apa keadaan sekali pun, I really work. Pada kami semua, perkataan tue is likes a curve and because we all terlalu takut dengan musibah yang tiba, kami mesti tak jadi nak menipu punya.



But now?....... Waktu kita semua kanak-kanak….kita masih belum mampu untuk berfikir tentang kehidupan. Apa yang ada dalam hati dan fikiran kita adalah sama dengan apa yang mampu mata kita melihat and of course what we see on that time is too less, so that’s way we are to transparent on that time. When we getting older, our life is changes a lot. Dek terlalu banyak sangat perkara yang perlu diambil kira, sometime kita semua akan hilang pertimbangan.

Kalau dulu…..waktu kita semua kanak-kanak, apa yang kita cakapkan, maka itulah yang kita maksudkan but now it’s no longer likes that. Bila kita dah dewasa nie, kadang-kadang mulut kita cakap memaafkan tapi hati kita masih menaruh dendam. Mulut kita senang sahaja untuk berkata sesuatu yang tidak jujur dan dengan tanpa rasa bersalah, kita tetap melakukannya.         

Agak-agaknya kenapa nyer? Kenapa makin kita dewasa….makin kita lupakan semua nie? makin kita dewasa….. hati kita tidak setulus dahulu? Kalau korang ada masa, cubalah korang renungkan semula semua ini, then we were know who we are now….

No comments:

Post a Comment