Pages

FOLLOWERS

Sunday 18 March 2012

BE A GOOD & SMART FOLLOWER.

Assalamualaikum dan salam sejahtera I ucapkan kepada semua readers yang follow blog I nie. I rasa lama jugak I tak tulis entry baru…..maybe I sibuk sikit kebelakangan nie but it’s ok, today I have a time to spend and to write my new entry. I’m preparing myself to write this new entry but the question is…..do you prepared yourselves to read it? Why I’m saying likes this? …… because I think this new entry is quite ‘controversy’ and ‘sensitive’ but as I said before…. I’m  already prepared myself….. so lepas nie, kalau ada orang yang tak agree with me and hentam I pun… I tak kisah, I just show my opinion.

Ok…..today I nak bercerita and mengkritik sikit tentang sikap segelintir daripada orang Melayu kita yang beragama Islam di Malaysia nie. I nak kritik sikap segelintir dari kita yang mengamalkan cara hidup Islam yang terlalu ‘ketat’ dan konservatif. Melalui cara hidup yang mereka amalkan nie, I…..as a Muslim pun felt that it’s too tight and too difficult to be a Muslim. So how about for non-Muslim? How their first impression about Muslim lifestyle? How we want to show them how nice….wonderful and great to be a Muslim.





I tahu apa yang I tulis nie….mungkin tak menyenangkan segelintir pihak, tapi I cuma nak berikan pandangan I sahaja. For me, Islam is the way of life. It is not just a religion. Our Prophet Muhammad S.A.W teach us everything about the Islamic way and we as a follower have a huge responsibility. A responsibility to follow all the rule, term and norm in Islam as good as we can. I mention it twice …. As good as we can. Why…. Sebab kita nie semuanya manusia biasa kan. Tak kan kita mampu lakukan perkara yang hanya ‘insan terpilih’ mampu lakukan.





Dulu, ada sorang kawan I yang for me….the way he look on Islamic way is too tight. Ini tak boleh…itu tak boleh, ini haram…itu haram…., so how? Sometime I rasa dia keliru antara agama, adat dan ‘tradisi keluarga’ yang dia amalkan. Pernah satu kali, dia tegur I sebab warnakan rambut. Dengan tegas dia mention pada I “hukum mewarnakan rambut adalah haram!”. I terkejut bila dia kata macam tue, even though I nie bukanyer datang dari sekolah Tahfiz, but I really sure that mewarnakan rambut nie bukannyer satu dosa. I tak puas hati and I jumpa sendiri dengan my lecturer(ustaz) and bila I tanya balik….ustaz I tue cakap, tak salah pun kalau mewarnakan rambut, asalkan warna yang digunakan tue mestilah halal dari hukum syarak dan boleh dibawa sembahyang.

Bila I terangkan semula pada kawan I tue, dia tak boleh terima dan dia siap cakap pada I, pada dia orang yang mewarnakan rambut tue tetap tak baik. Jelas yang dia sendiri dah ‘set dalam kepala’ cara hidup Islam yang macam nie yang dia nak amalkan. Salah sorang daripada bapa saudara I pun ada yang macam nie. Pada I, I  rasa kesian dengan orang yang macam nie. For me, they just follow without thinking. They act blindly. Maybe…they didn’t know or maybe ‘over know’ the Islamic ways. Biasanya orang yang macam nie, lebih suka mendengar orang lain (contohnya…bapak dia ke) cakap dan tak mahu dapatkan kepastian dari sumber yang lebih sahih dan tepat. Orang-orang yang macam nie lah yang menjadikan ‘cara hidup Islam’ nie sesuatu yang sangat susah, sangat membebankan dan tak de fun langsung. Seolah-olah Islam hanya mengajar kita tentang dosa…dosa…dan dosa.

Sepanjang hidup I nie, ramai jugak orang yang macam nie yang I jumpa. Di bawah nie I listkan beberapa statement yang pernah mereka cakap pada I dan I rasa ia bukan datang dari Sunnah or Quran but it’s come from their own interpretation and assuming about the Islamic ways.

·        Kalau seorang wanita mengandungkan anak luar nikah kerana dirogol, anak itu boleh dibuang untuk mengelakkan rasa aib keluarga.
·        Tak boleh memakai minyak wangi beralkohol untuk bersembahyang. Haram hukumnya.
·        Mengadakan majlis kenduri kawin tue sebenarnya tak baik. Yang wajib tue nikah.
·        Haram menziarahi kematian orang yang bukan beragama islam.
·        Kita boleh mencuri harta orang bukan Islam dengan niat untuk melemahkan pengaruh mereka.

Ini hanyalah sebahagian sahaja. Kalau nak ikutkan, banyak lagi statement yang I dengar dari orang-orang yang I anggap misconception about Islamic ways. Bila I tak agree with them, they accuse me that I’m ‘Secular Islamic Practices’ but for me….they are an orthodox. Ini hujah I base on what I learn, what I know and logical view of Islam for above statement.  

·        Wanita yang dirogol tue tak bersalah. Anak yang dikandungkan pun tak bersalah. Kenapa pulak nak dibuang? Orang yang memandang hina anak itu sebenarnya yang  ada masalah. I rasa isu ‘hinanya anak haram’ nie memang dah kebal dalam mentaliti orang Melayu kita nie. Untung lah bapak budak yang buat tue….bukan dia yang ‘haram’.
·        Kegunaan alkohol sangat meluas dan tidak terbatas dalam pembuatan arak semata-mata. Alkohol pada asasnya tidak mendatangkan apa-apa kesan kepada kita dan hukumnya juga tidak haram tetapi apabila ia dicampur dengan beberapa unsur lain dalam pembuatan arak, maka ia boleh memberikan kesan mabuk kepada peminumnya. Dalam pembuatan minyak wangi….adakah ia juga mendatangkan kesan yang sama? Jika di sembur pada baju atau kulit, adakah ia menghalang air wuduk untuk sampai ke kulit kita seperti jika kita memakai minyak rambut atau pengilat kuku.
·        Rasulullah sendiri pernah menyuruh salah seorang daripada sahabatnya supaya berkahwin dan menghebahkan berita itu kepada yang lain agar tidak menimbulkan fitnah kepada pasangan suami dan isteri itu. Cara yang terbaik untuk menghebahkannya adalah dengan mengadakan majlis kenduri.
·        Pernah satu peristiwa di mana ketika rasulullah dan para sahabat sedang duduk bersama-sama, lalu satu kumpulan Yahudi sambil mengusung satu jenazah melepasi Baginda, sebaik melihatnya Baginda bangun memberikan penghormatan kepada jenazah itu, para sahabat bertanya tentang tindakan Baginda itu, lalu Baginda menjawab “tidakkah jenazah itu juga seorang manusia seperti aku dan kamu?”
·        Orang bukan Islam terbahagi kepada dua golongan. Yang menentang Islam dan yang tidak menentang Islam. Ketika Rasulullah mentadbir Madinah, baginda menjaga kebajikan orang yang bukan beragama Islam sebaiknya dan hanya memerangi kumpulan bukan Islam yang memerangi Baginda.

So……kepada you all yang ada berfikiran macam nie. I nasihatkan….please think wisely. Jangan main ikut jer without think. I pernah tanya pada kawan I yang berfikiran macam nie “dari mana kau tahu?” then dia tak boleh jawab dengan tepat. Just dengar orang cakap jer tak kuat untuk kita jadikan ia sebagai satu fatwa. Bila I cakap macam nie, jangan ingat yang I nie seorang Islam liberalisme. Yang HARAM tetap HARAM. I cuma nak you all tahu dan fikir dulu sebelum you all ikut. JANGAN IKUT MEMBABI BUTA.

Agama Islam itu mudah, jangan kita mudahkan lagi dan jangan pula kita memberatkannya. Rasulullah tinggalkan umatnya dua perkara :- Al-Quran dan As-sunah sebagai panduan. Jangan lupa yang Allah juga anugerahkan kita sesuatu yang sangat berharga….AKAL untuk kita fikir. So try to be A GOOD & SMART FOLLOWER, not just follow the thing without thinking.




P/S : sesiapa yang tak agree dengan pendapat I nie, you can give a comment to me. I’m ‘welcome’ your opinion because I’m also want to know from the different perspective.                 

No comments:

Post a Comment