Pages

FOLLOWERS

Saturday 28 January 2012

THE TRAITOR ……..

Hai…..apa khabar semua, harap semua kawan-kawan yang layan blog I nie sihat sahaja dan sentiasa dimurahkan rezeki oleh Allah S.W.T. Amin…. After 3 month I blogging nie, macam-macam feedback yang I terima especially from my friend. Ada yang kata ok and ada juga yang tak paham dengan corak blog I nie, mereka tanya dengan I, blog I nie berkisar tentang apa? Nak cerita tentang diri ke @ kisah masyarakat. Well actually my blog is about human behavior and what was happened around us. I’m writing all of this on my way.

 And because of all the feedback, I think today I want to shared with you guys another entry. Today let’s talk about ‘The Traitor’. Hemm…. I’m sure all of us know about it or maybe you are ‘The Traitor’. Who knows? He…he…he… janganlah marah, I’m just guess.



Oklah…..actually kalau nak cerita tentang khianat-mengkhianati nie memang panjang. Kalau nak kupas satu-satu nanti jadi boring pulak! And I believe you know that word. Perbuatan khianat nie memang sesuatu yang sangat tak baik dan biasanya perbuatan ini dilakukan oleh orang yang kita kenali sebab memang orang yang kita kenal atau rapat dengan kita yang akan khianati kita. Betul tak?

To be honest….. I pernah mengkhianati kawan I and yess, I pernah jadi seorang ‘Pengkhianat’. Biasalah, as a human…..nobody was perfect! And guess what…what goes around will come around. Selepas I khianati kawan I, I pulak yang kena khianat. Padan dengan muka I kan. waktu I khianati kawan I tue, I masih lagi bersekolah menengah, bila I buat tue, I tak pikir pun apa yang kawan I tu rasa tapi bila I kena sendiri (waktu tue I dah kerja, I dikhianati oleh kawan baik I sendiri, betul2 close dengan I) then I know how hurt it is.



Yes….it’s too hurt until you tak kan dapat lupakannya sampai mati. Apabila I dikhianati oleh kawan baik I sendiri, perasaan tue lebih kepada rasa terkilan daripada rasa marah. Memang rasa terkilan sangat-sangat and waktu I menulis nie pun, I masih lagi teringat-ingat tentang kawan I tue and apa yang telah dia lakukan pada I. mungkin itu jugalah yang dirasai oleh kawan I sewaktu I khianati dia.

Siapa yang tak rasa terkilan dan sedih bila orang yang sangat kita percayai, yang sangat close dengan kita, yang tahu peribadi kita macamana tiba-tiba khianati kita. Ianya betul-betul tak boleh diterima. Dan walau apapun alasan kita untuk mengkhianati, perbuatan itu memang sangat teruk. Cuba you all imagine…. I dikhianati oleh kawan baik I sendiri just because of money. Bukan banyak mana pun but when he do that, I can’t accept it.

In my mind, I was wondering how come someone that I know for 7 years can do this to me. Can you imagine how sad I am on that time! Nak marah pun tak boleh sebab dia kawan I, kalau orang yang kita tak close sangat buat macam tue, maybe kita akan meradang…bergaduh or buat police report but if your best friend betray you, can you do that?



After my best friend betrays me, he goes to KL and I di Klang until now. I ada call dia waktu first dia khianati I then dia tak jawab, bila I messaging him, he didn’t reply. I send a message by facebook, then he remove friend until I give-up. Then ada lah I call kawan-kawan I yang lain di KL bertanyakan pasal kawan I tu, mereka kata yang kawan I tu still ada dekat sana and when they ask me why, I tak cerita lah.

Sampai sekarang I selalu terfikir sendirian, “kenapalah dia buat macam nie pada aku, apa lah salah aku dengan dia…..kalau aku ada buat salah dengan dia, kenapa dia tak cakap terus terang jer? Selama aku kawan dengan dia, dia anggap aku nie apa?”. Betul….. memang itu yang selalu bermain di fikiran I and sampai sekarang nie pun I masih lagi tak dapat jawapannya sebab I tak pernah lagi berjumpa dengan kawan I tue. Maybe one day if God willing……

Moral of the story:-
·        For those who have been a traitor before, please stop it! Please stops betray your friends.
·        For those who want to try to do it, please don’t do it. Please don’t do in what ever reason and circumstance.
·        For those who have been betrayed by a traitor, did you forgive them?

Kepada kawan I tue atau lebih senang kalau I panggil dia as a Mr. S, kalau sekarang nie you ada terbaca blog I, dekat sini I ikhlas nak bagitau pada you yang I dah maafkan apa yang you buat pada I and I  halalkan duit I tu sebab the moment you and me be as a friends for seven year is more valuable rather then a money. That’s moment can not be exchange by anything. I juga nak mintak maaf sangat-sangat pada you kalau selama kita berkawan, you ada berkecil hati dengan I and I hope you halalkan apa-apa yang pernah I ambik dari you kalau ada. 

P/S :- I ada berjumpa semula dengan kawan yang pernah I lukakan hatinya dahulu sewaktu I pulang ke kampung I. kami berborak macam biasa dan I ada mintak maaf padanya dengan apa yang berlaku. Dia maafkan I and we still be a friend until now. I bersyukur kepada tuhan dengan 2 pengalaman ini kerana kedua-duanya mengajar I sesuatu dalam hidup ini. Kepada kawan yang pernah I khianati tue, I ucapkan terima kasih and tahniah kerana dengan kemaafan itu, at least dia tak perlu lama menunggu di Titian Sirrat untuk memaafkan I.       

No comments:

Post a Comment