Pages

FOLLOWERS

Thursday 12 January 2012

THE DICTATOR……

Kita semua biasa mendengar perkataan ‘Dictator’ @ ‘Diktator’. Biasanya dictator nie berkaitan dengan seseorang pemerintah yang memerintah secara ‘kuku besi’ atau mengamalkan kuasa mutlak (monarki). Ya…..pada awal era moden, muncul ramai pemerintah sesebuah negara yang menjadi dictator. Tapi itu dahulu dan pada zaman moden nie, istilah dictator nie bukan sahaja boleh dikaitkan dengan seseorang pemerintah tetapi juga untuk orang-orang biasa.
                                                (just an example...the dictator face look likes)
Dictator nie secara umumnya bolehlah didefinisikan sebagai seseorang yang bersifat ingin menguasai sesuatu. Dan oleh sebab itulah, sekiranya orang yang bersifat ‘dictator’ nie menjadi ‘orang-orang besar’, maka mereka akan menggunakan apa sahaja cara and sometime tindakan yang mereka ambil tu memang tak pernah terlintas oleh pemikiran waras seorang manusia and itu semua tak penting pada mereka, as long as hajat dan cita-cita mereka nie tercapai walaupun perlu mengorbankan  terlalu banyak perkara.

Pada zaman moden nie, I rasa lebih ramai orang yang bersifat dictator and yang lebih teruk lagi, sekarang nie dah tak kira orang dah. Maksud I, orang-orang biasa pun ada yang bersifat dictator. Ada suami yang dictator….isteri, kawan-kawan dan macam-macam lagilah. Semuanya bersifat ingin menguasai dan ingin orang lain berada di bawah tapak kaki mereka.

Kadang-kadang I terfikir sendirian, kenapa mereka bersifat begini and sometime when I realize back, I sometime be a dictator too. Mungkin memang sifat kita sebagai manusia ingin menguasai sesuatu dan tidak mahu ada orang lain yang berada di atas kita. I selalu tengok my boss behavior, when he give an instruction, he want all the subordinate obey with him. There is no excuse to say no. when we gather for meeting, there only one person who give the idea and the person is ‘my boss’ a.k.a ‘The Dictator’.

So what is the point. Kalau you langsung tak mahu nak mendengar pandangan orang lain, how you expect you gonna co-operate with them. God was created the mankind to be a ‘Human Being’, not a machine that we can set-up to be what we want it to be. Tapi apa boleh buat, dia tu ‘orang-orang besar’. Timun macam I nie, siapalah nak pandang kan. Cuma I selalu mengomel sendirian… “kenapalah ada orang macam nie dalam dunia nie”.
                                                            (look how arrogant he is....)
Kadang-kadang bila I call kawan-kawan I and bertanya khabar, macam-macam cerita yang I dengar. Ada yang kata kena control dengan wife, ada yang kata kena dengar cakap mertua….hemm….kesian. tapi itulah hakikat kehidupan kita nie. Kalau kita fikir balik, kadang-kadang sifat dictator nie ada juga baiknya bila kena pada tempatnya cuma secara umumnya memang sifat ini merupakan satu sifat yang tak elok. Apa pula pandangan korang semua???.

No comments:

Post a Comment