Pages

FOLLOWERS

Monday 13 February 2012

ENTRY COMBO :- Ditelan Mati Mak, Diluah Mati Bapak & You Are In Right Time And Place……Lucky You!!!

Asalamualaikum dan Selamat sejahtera kepada semua kawan-kawan I yang sudi membaca Blog I nie. I dan you’ all boleh diumpamakan sebagai orang buta dengan tongkatnya. Yelah…..kalau tak de korang semua yang sudi nak membaca blog I nie, siapalah I nie kan…..betul tak cik ‘sanasinikalermerah’ he…he…he….

Ok…..for today entry, it’s quite special because this is my 25th entry, so kita dah Jubli Perak lah nie. (chewah….poyo nyer I nie) so that’s why I nak buat entry combo nie. Senang cakap actually today I have two topics that can be merge together.
a)    Ditelan mati mak, diluah mati bapak.
b)    You are in right time and place……Lucky you!!!

Hemm….tentu you’ all terfikir-fikir…… apa pulak kena-mengenanya dua topic nie kan. Actually today I want to share with all reader another ‘human problem’ that was happened to some of us nowadays. Kali nie I nak cerita tentang sorang lagi kawan I di office. Ok lah….. kawan I nie actually baru jer join us around 6 month ago. Dia nie masuk sebagai assistant kepada sorang lagi kawan I. She is a Malay girl and let me introduce her as Miss T.



When a first time I kenal dia, I tengok dia nie just macam orang biasa jer….happy, some time kami bergurau bersama, kalau dia tak tahu, I tolong tunjuk….kira macam biasa jer. Tapi, bila dah kami selalu berbual bersama, barulah dia nak share dengan I her personal life. Bila dia cerita pada I masalah hidup dia buat kali yang pertama, I just dengar sahaja….malas nak campur sangat but bila dah lama-lama, I jadi kesian pulak dengan dia.

Masalah yang dia hadapi sekarang nie ialah….. dia dijadikan(terpaksa) atau mungkin menjadi(rela) ‘lilin’ untuk keluarga dia walhal dia nie bukannya anak sulong. Kalau tak silap I, dia nie anak ke-3. Memang I kesian dengar cerita dia nie. Keadaan dia sekarang nie bolehlah di ibaratkan seperti “Ditelan mati mak, diluah mati bapak”. Selalu dia mengadu pada I :-
“kadang-kadang aku rasa bengang dengan hidup aku nie, yelah…..aku kerja penat2, lepas tue aku kena sara pulak family aku, kakak2 aku yang lain langsung tak nak tolong, padahal duduk satu rumah! Yang buat aku lagi sakit hati tue, mak aku langsung tak nak backup aku, dia boleh biarkan jer…. Dah lah bapak aku tue kerja kampung jer. Kakak2 aku kalau dapat gaji, beli handphone lah, beli itu lah, aku nie….duit belanja sekolah adik aku pun, aku yang tanggung tau!”
Then I tanya dia, kenapa dia buat tue semua walaupun dia tak suka. Then dia jawab :-
“yelah….tak kan nak biar jer….kesian lah dekat orang tua aku. Tapi patutnya dia orang pun kena paham jugak, macam mak aku tue, patutnya dia cakap lah dengan kakak aku tue, marah dia ke…. ini tak, biar jer…..tue yang aku bengang tue, semua nak harapkan aku! Disebabkan akak aku tue pernah buat hal(lari dari rumah), dia(mak) macam tak berani nak tegur kakak aku tue. Aku pun ada life aku jugak. Tak kan lah asyik nak berkorban jer….”

Hemm…. Begitulah lebih kurang cerita dia. I sebagai pemerhati nie kesian tengok dia. Kalau dia terus macam tue, hidup dia mesti tak bahagia. Yelah….macam mana nak bahagia kalau langsung tak boleh dapat apa yang dia nak. Dia tue bukannya budak kecik lagi…. for sure dia ada something yang dia nak and for sure susah dia nak dapatkannya kalau macam nie and andai kata jika dia bersikap selfish macam kakak2 dia, tentu family dia pulak yang susah. Macam mana pulak dengan family dia. That’s why I cakap situasi dia nie ibarat “Ditelan mati mak, diluah mati bapak”. Dia betul-betul dalam keadaan yang tersepit.

                                           (membuat pilihan bukan perkara yang mudah)


Tersepit antara Taat dan Hasrat. Keadaan pulak hanya membenarkan dia untuk memilih satu di antaranya dan yang lebih memedihkan lagi, setiap pilihan yang dibuat, akan memusnahkan pilihan yang lain. So for now, she choose to been obey with her family but I’m wondering until when she can stand with it. As a human, we all have our own need, desire and want and of course we will fight for it, right! It’s ok if you think about your family, together support each other but if you do too much, it will be a burden to you and for sure until one day, and you can’t stand with it anymore.

Macam kakak2 dia pulak….. I nampak diaorang nie jenis yang pandai merebut peluang dan bila ditambah lagi dengan sikap adik dia (kawan I tue) yang jenis ‘tak sampai hati’, so kakak2 dia tue bolehlah dikatakan “you are in a right time and place…..lucky you”. Maksudnya…..bila dia tengok adik dia acting as a ‘hero’ so they take a chance to been selfish. Memang beruntung sangatlah orang yang macam nie….. mereka nie ibarat mendapat ‘immunity’. Mungkin pada fikiran orang yang macam nie “alah…dia kan ada, nanti dia mesti tolong punyer”. Besides…. mereka tak disalahkan pun, so for what mereka nak bersusah payah.  So simple and so cruel and heartless!

Hemm….dunia….dunia…..entahlah, susah I nak cakap. Macam kawan I tue, I tak tahu nak bagi suggestion macam mana pada dia. If she chooses ‘obey’ then she suffering and if she chooses to abandon her family, she also suffers because she has a ‘heart’. Yeah….God give a ‘heart’ to a good person likes her. Making a choice is not simple as we think. Now I remember an English poetry: - “the world is not a good place for a good person neither a bad place for a bad person” and yeah…. It right! The best person who can live in this world is a person who able to manipulate and not to been manipulated by. 

For my personal opinion, mak and ayah Miss T nie should be fair to all their children. It’s not good if they just harapkan sorang daripadanya. Maybe bila mereka lihat yang kawan I nie mendengar kata mereka, so mereka ambil jalan mudah untuk hanya mengharap padanya sahaja. So kakak-kakak dia pun akan ambil kesempatan dari peluang yang ada kan. kalau anak perlu membantu keluarga, that’s mean semua harus membantu keluarga, kalau tak boleh dengan wang, guna cara lain. At least you do something for them.

And pada kawan I tue pulak…… I’m not trying to inciting you but I think ….you should think about yourself too. It’s good if you take care about your family but how about yourself? Did they care about you likes you care about them? Did they know your feeling? Did you accept it? Try to balancing entertain yourself and your family.
Someone……say something please……..    

No comments:

Post a Comment